Media

Politieke Academie draagt bij aan media-uitingen die tot doel hebben het publiek te informeren over de achtergronden van politieke campagnes, micro-targeting, big data en de wijze waarop dat door overheden en politieke partijen wordt ingezet.

BNR Nieuwsradio, wekelijks op woensdag om 18.30, Spitsuur – terugblik op nieuws van de dag

Volkskrant, 25 maart 2019, Forum voor Democratie verdient een eerlijke kans

Radio 1, 21 maart 2019, NieuwsBV – the Day after

NRC Handelsblad, 21 maart, Stad en Platteland: Forum voor Democratie heeft een basis in alle regio’s

BNR Nieuwsradio, 20 maart 2019 – 20.00 uur e.v., analyses en terugblik verkiezingen Provinciale Staten

BNR Nieuwradio, 20 maart 2019 – 06.00 uur / 07.00 uur, Nieuwsinterviews over Provinciale Staten verkiezingen

Radio 1, 12 maart 2019, NieuwsBV – Op campagne met peter Kee en Frank van Dalen

BNR NieuwsRadio, 1 maart 2019, Het brandhout ligt al klaar

De Tijd, 8 juni 2018, Als partijen precies weten waar hun kiezers zitten

Volkskrant, 5 april 2018, Een analyse van de gemeenteraadsverkiezingen: de gedetailleerde uitslagen per postcodegebied

BNR Nieuwsradio, 21 maart 2018, Exitpoll WIV – race nek aan nek

RTL Nieuws, 20 maart 2018, Politieke micro-targeting en Cambridge Analytica

NRC, 20 maart 2018, Ook hier willen partijen ‘microtargeting

NRC, 16 maart 2018, Partij voor de Dieren denkt aan besturen in Amsterdam en Den Haag

Trouw, 15 maart 2018, Niet de kiezer, maar partijen raken op drift

Reformatorisch Dagblad, 2 maart 2018, Microtargeting is modern middel om kiezers op te sporen

NRC, 28 februari 2018, Een Denk-stad heeft vaak ook een Denk-wijk

NAP Nieuws, 16 februari 2018, Wat stemt de Bijlmer?

Nieuwsuur, 18 augustus 2017, De voorspelbare mens

NRC, 30 maart 2017, Uitslagenkaart Tweede Kamerverkiezingen per stembureau 

Telegraaf, 30 maart 2017, PvdA won maar in acht stembureaus

NOS, 30 maart 2017, Hoe stemde jouw buurt? Bekijk hier de kaart

Volkskrant, 29 maart 2017, ‘Zo voed je complottheorieën’: veel stembureaus houden uitslagen voor zichzelf

RTL Nieuws, 28 maart 2017, Van alles misgegaan bij optellen stemmen verkiezingen

Dagblad van het Noorden, 24 maart 2017, Verkiezingen: Hoe werd in jouw wijk gestemd?

Leeuwarder Courant, 24 maart 2017, Vergeefse zoektocht naar stemmen per bureau

NTR, 2 maart 2017, ‘What the hague’

EenVandaag, 2 maart 2017, Kom eens uit je filterbubbel

FD, 2 maart 2017, Zeg mij je postcode en ik weet wat je stemt

NOS, 25 februari 2017, Sociale media voor politieke partijen: géén journalisten, da’s wel lekker

NOS, 25 februari 2017, Partijen voeren steeds meer campagne via social media

De Correspondent, 24 februari 2017, Zo gebruiken politieke partijen jouw data om je stem te winnen

AD, 19 februari 2017, Ouderen hunkeren naar vroeger

EenVandaag, 11 februari 2017, Over Meetups en Micro-targeting

NAP nieuws, 19 januari 2017, Nieuwe partijen: voer je campagne niet in Amsterdam

EenVandaag, 19 november 2016, De online-campagnestrijd in Nederland

NRC, 14 november ’16, Een VVD-kiezer is allesbehalve gemiddeld

Volkskrant, 1 oktober ’16, Het nieuwe front in de strijd om de kiezer

Binnenlands Bestuur, 29 augustus ’16, Gemeenten, omarm referenda 

Volkskrant, 16 juli ’16, Burgers kunnen juist goed met referenda omgaan

Trouw, 6 april ’16, GeenPeil: Dit wordt een heel lang feestje

The Economist, 2 april ’16, Dissociative disorder: A Dutch referendum threatens an EU trade deal with Ukraine

Nieuwe Revu, 31 maart ’16, De waarheid: Nee, niet nog een referendum!

NRC, 27 februari ’16, Ruimte voor realistisch rechts 

NOS, 25 februari ’16, GeenPeil mobiliseert vrijwilligers Oekraïne-referendum

NRC, 20 februari ’16, De PVV is niet meer alleen voor de boze blanke oudere man

NRC, 1 mei ’15, Wat stemden uw buren? Analyse uitslagen PS2015 per stembureau.

BNR Nieuwsradio, 16 maart ’15, Als co-auteur Permanente Campagne commentaar op VVD-campagne BNR Nieuwsradio.

De Nieuws B.V., 12 maart ’15, De strategie voor een goeie politieke campagne

Omroep Max: Hallo Nederland, 12 maart ’15, Waterschappen en Provinciale Staten, wie zijn ze?

NOS op 3, 11 maart ’15, Die flyer in je brievenbus, hoe toevallig is die eigenlijk?

NU.nl, 6 maart ’15, Voor 1.500 euro weten zij op wie u gaat stemmen.

Noordhollands Dagblad, 2 maart ’15, Noord-Hollandse landelijken zien lokalen niet zitten.

HVHonline.nl Lansingerland, 2 december ’14, Doelgericht campagne voeren werkt beter dan lukraak campagne voeren.

NRC, 29 april ’14, Leefbaar Rotterdam wist precies waar winst te behalen was.

BNR Nieuwsradio, 19 maart ’14, Politieke marketing

Telegraaf, 15 maart ’14, Raadslid in dorp wil meer geld

Radio 1 NieuwsBV, 11 maart ’14, Gemeenteraadsverkiezingen en de opkomst

Volkskrant, 14 maart ’14, Waar verschuilt de kiezer zich

Trouw, 14 maart ’14, Stapeling gegevens helpt politieke partijen effectiever te folderen

Hart van Nederland, 12 maart ’14, Steeds meer mensen stemmen niet

Amsterdam FM, 5 maart ’14, Politieke Academie helpt partijen

Hart van Nederland, 20 febr ’14, Weinig mensen gaan stemmen

AT5, 13 febr ’14, Stelling van Amsterdam over de opkomst

BNR Nieuwsradio, 8 febr ’14, BNR op Campagne

Nieuwsuur, 31 jan ’14, Partijen op de huid van de kiezer

Radio 1, 29 jan ’14, De kiezer in kaart

NRC, 28 jan ’14 – Alleen aanbellen als je kans hebt op een stem

NRC, 28 jan ’14 – Partij weet precies waar de kiezer zit

AD, 16 nov ’13 – Pas op: ze weten op wie u stemt

VersBeton_20131017

radio1_20140128

NTR TV-programma “What the Hague” testte de analyses van Politieke Academie in de praktijk. De test slaagde 100%.

Nieuwsuur ging in op de voorspelbare mens en liet zien hoe Politieke Academie het stemgedrag van burgers kan voorspellen.

EenVandaag duikt in de wereld van micro-targeting en social media. Politieke Academie deelt haar inzichten.

In het NOS journaal laat Politieke Academie zien waarom bij de ene deur wel en bij de andere deur niet wordt aangeklopt.

Nieuwsuur laat zien hoe de analyses van Politieke Academie in Rotterdam werkten en hoe politieke partijen daarop reageerden. (op min 19.20)