Steeds meer gemeenten betrekken inwoners met flitspeilingen en enquêtes via social media-kanalen. Daarmee bereiken ze mensen die niet zo snel afkomen op een inspraakavond of een online platform. De resultaten zijn representatief, mits goed gewogen, en makkelijk toepasbaar op nieuw beleid. Zo kan bijvoorbeeld uit een flitspeiling blijken dat een kwart van de bevolking al zonnepanelen heeft en nog eens een kwart bereid is deze aan te schaffen. Dat is belangrijke informatie voor het bewerkstelligen van de energietransitie in de gemeente. Maar er is veel méér mogelijk met data uit flitspeilingen. Indien voldoende respondenten aan een flitspeiling hebben deelgenomen, kan door toevoeging van andere data veel effectiever worden gewerkt aan beleid, maatregelen en communicatie.
Politieke Academie helpt met haar baanbrekende big-data gedreven analyse-technologieën overheden die flitspeilingen en enquêtes houden of beschikken of beleidsbestanden om de uitkomsten daarvan effectiever en impactvoller te maken als het gaat om beleidsontwikkeling en communicatie.