Publicaties en nieuws

Boeken

Politieke Academie heeft twee eigen boeken uitgegeven. Permanente Campagne is nog te bestellen. Meer mensen naar de stembus is helaas uitverkocht. Eventueel zijn digitale exemplaren beschikbaar.

In alle hiervoor genoemde gevallen wordt getracht op basis van steekproeven inzicht te krijgen in meningen, drijfveren en gedrag van inwoners. De essentie is dat via een zo representatief mogelijke steekproef de uitkomsten worden geëxtrapoleerd over de hele doelgroep of zelfs bevolking. Het mechanisme ziet er als volgt uit:

Het enige Nederlandstalige handboek over verkiezingscampagnes in Nederland. Het boek besteedt in 224 pagina’s full-color ruime aandacht aan innovatieve instrumenten, deels binnen stichting Politieke Academie ontwikkeld en succesvol in praktijk gebracht.

Voor politieke partijen en individuele politici die op zoek zijn naar strategieën om een duurzaam contact met de kiezer op te bouwen. Vol met concrete voorbeelden en casussen.

Precies weten waar de stemmen vandaan komen of te halen zijn zodat u de kiesgerechtigde burger kunt opzoeken en bij de volgende verkiezingen nog succesvoller kunt zijn? Dat kan.

Een handleiding voor gemeenten, provincies, waterschappen en één ieder die verkiezingen organiseert of belang heeft bij een hogere opkomst.

Het boek is uitverkocht, maar digitale exemplaren zijn mogelijk beschikbaar. U kunt daarover contact met ons opnemen.

Verkiezingen winnen Politieke Academie kaft voorzijde
Verkiezingen winnen Politieke Academie kaft voorzijde

Wetenschappelijke publicaties

Senior onderzoeker en analist Joost Smits van Politieke Academie publiceert met regelmaat wetenschappelijke publicaties over het werk van Politieke Academie. Ze zijn voor u beschikbaar op Joost Smits zijn Researchgate.

Blogs

Regelmatig schrijft Politieke Academie artikelen op basis van door haar uitgevoerd onderzoek.

2012 2017 achterban bbb boerburgerbeweging CDA D66 Data-analyse data-analyses electoraat fracties gemeenteraadsverkiezingen Grondwet hervorming ja21 Kamerleden kandidatenlijst kiezers kunstmatige intelligentie lokale politiek LPF Nieuw Sociaal Contract Partij voor de Dieren Pim Fortuyn Politieke Academie politieke partijen Privacy PvdA PVV R2 raadsleden SGP Simon Otjes SP stemgedrag Stichting Politieke Academie taalmodel Tweede Kamer Tweede Kamerverkiezingen verkiezingen verkiezingscampagne verkiezingscampagnes verkiezingsprogramma VVD zetels

  • Het einde van de middenpartijen PvdA, CDA en VVD

    Terwijl Nederland een nieuw hoofdstuk in de politiek inslaat met de kabinetsformatie tussen PVV, VVD, NSC en BBB, biedt het recente onderzoek van de Stichting Politieke Academie inzicht in de verdwijnende rol van middenpartijen, met name PvdA, CDA en VVD. Die verschuiving van “middenmatigheid” naar representatie is bepalend voor de toekomst van de Nederlandse politiek.…

  • De Visuele Taal van Verkiezingen

    In de politiek kan een eerste indruk bepalend zijn. Een verkiezingsprogramma is namelijk niet slechts een lijst met plannen, maar de ziel van een partij. Het vertelt ons wat een partij belangrijk vindt en waar ze voor staan. Maar, hoe zorg je ervoor dat de boodschap van zo’n programma duidelijk en helder overkomt bij het…

  • Meerdere smaken, één partij: hoe in politieke partijen meerdere visies bestaan

    Politieke partijen in Nederland zijn een lappendeken van verschillende visies en niet slechts één merk. Kijk mee naar hoe gevestigde en nieuwe partijen ‘single-peaked’ of ‘multi-peaked’ zijn en hoe ze daarmee omgaan in bijv. de VVD, Nieuw Sociaal Contract (NSC) van Pieter Omtzigt of GroenLinks-PvdA.

  • De prijs van een grotere Tweede Kamer

    De fractievoorzitters Laurens Dassen (Volt, twee zetels) en Mirjam Bikker (ChristenUnie, vijf zetels) dienden deze week een initiatiefnota in. Behalve dat ze willen dat de Tweede Kamer een andere werkwijze gaat hanteren (minder op de waan van de dag en meer inhoud), stellen ze voor om de Kamer te laten groeien van 150 naar 250…

  • De uitdaging van Omtzigt

    Pieter Omtzigt heeft dan eindelijk de knoop doorgehakt. Hij doet in november mee aan de Tweede Kamerverkiezingen met een nieuwe partij: Nieuw Sociaal Contract. Inmiddels heeft hij ook een paar interviews gegeven en is er wat op zijn website te lezen. De media duiden de ontwikkelingen als dat “het politieke speelveld verder wordt opengebroken” of…

  • Hoe Stembureaukaarten helpen tijdens Verkiezingen

    Tijdens verkiezingen spelen stembureaus een cruciale rol in het democratische proces. Maak als politieke partij strategisch gebruik van stembureaukaarten met geo-locaties van stembureaus en stembureau gebieden om inzicht te krijgen in stemgedrag en de juiste campagne strategieën te bepalen. In deze blogpost bespreken we hoe deze kaarten door de Politieke Academie worden gebruikt tijdens verkiezingen…

  • Postcode-analyse: Identieke appartementengebouwen, andere uitkomst

    Om maximale impact te hebben tijdens een verkiezingscampagne is het belangrijk om exact te weten waar je wel en waar je geen campagne voert. En dan niet op wijk of zelfs buurtniveau. Nee,maar met een postcode-analyse. Het gaat om de even kant van de straat versus de oneven kant. Om het hofje wel en de…

  • BBB zet gespecialiseerde ChatGTP in

    Hoe BBB ChatGPT gebruikt BBB maakt gebruik van een lokale, aangepaste versie van ChatGPT. Henk Vermeer, medeoprichter en campagneleider, benadrukt dat ze het niet gebruiken om teksten te schrijven. Ze gebruiken het als zoektool voor eerdere verkiezingsprogramma’s, debattranscripties en andere documenten. BBB’s Speciale ChatGPT Bart Luttels, maker van de BBB-variant van ChatGPT, heeft ‘trucjes’ toegepast.…

  • OIDA: Een Gespecialiseerde ChatGTP voor Politieke Partijen

    Hoe OIDA Werkt binnen Politieke Partijen Strategisch Inzicht in uw Kennisdatabase OIDA analyseert en interpreteert in tegenstelling tot ChatGTP specifieke informatie zoals: Functies voor Politieke Partijen Privacy en Beveiliging Met OIDA blijft uw partijkennis beschermd binnen een gesloten omgeving, zonder het risico van ongeautoriseerde toegang. ChatGTP gebruikt algemene informatie en niet die dan uw partij…

  • Flyers zijn de Kracht van Effectieve Verkiezingscampagnes

    Flyers zijn een cruciaal middel in verkiezingscampagnes om potentiële kiezers op een compacte en visuele manier te bereiken. Een succesvolle flyer moet een heldere en beknopte boodschap bevatten die aansluit bij de belangen en zorgen van de doelgroep. Het gebruik van strategische data-analyse helpt politieke partijen om de behoeften en wensen van kiezers beter te…