Postcode-analyse: Identieke appartementengebouwen, andere uitkomst

Om maximale impact te hebben tijdens een verkiezingscampagne is het belangrijk om exact te weten waar je wel en waar je geen campagne voert. En dan niet op wijk of zelfs buurtniveau. Nee,maar met een postcode-analyse. Het gaat om de even kant van de straat versus de oneven kant. Om het hofje wel en de flatbouw daarnaast niet. Om het ene appartementengebouw wel en het tegenover gelegen identieke gebouw niet.

Identieke gebouwen, ander campagneadvies

In Amsterdam Buitenveldert ligt rond het stratenplan Wanberg, Bouvigne en Kastelenstraat een aantal appartementencomplexen die er identiek uitzien. Dat niet alleen, ze zijn gebouwd in 1969 en hebben een gemiddeld woonoppervlakte van 60m2. De meeste woningen zijn huurwoningen. Het gaat om de wijk Buitenveldert-Oost (KR) en dan wijk Buitenveldert-Zuidoost (KR03), Gebiedswerkgebied Buitenveldert-Zuidas (GK12). En ondanks de identieke gebouwen zullen we zien dat ieder complex een ander stemadvies krijgt.

Kansrijk stembureaugebied

Nemen we de uitslagen van het stembureau, dan scoort de partij die we onderzoeken erg goed in het stembureaugebied waar al deze bewoners naar toe gaan. Kortom het heeft ogenschijnlijk zin om al deze gebouwen kansrijke stembureaugebied te bezoeken en huis-aan-huis campagne te voeren.

Toch is maar 50% van de postcodes interessant

Echter, de zescijferige postcode-analyse laat zien dat er wel degelijk een verschil. De partij in kwestie zou wel de complexen moeten bezoeken die links liggen (blauwe postcodes) maar de rode complexen rechts moeten overslaan. Maar 50% van de postcodes in interessant. In dit voorbeeld scheelt dat dus de helft aan kosten, tijd en menskracht. Middelen die elders kunnen worden ingezet zodat de campagne effectiever wordt.

De vraag is natuurlijk of er signalen zijn die erop duiden dat de postcode-analyse daadwerkelijk klopt. Want zoals gezegd, de gebouwen zijn identiek en de meeste woningen zijn in alle complexen huurwoningen.

Onderhoud, bloembakken en gordijnen

Laten we de complexen eens kritisch bekijken. De layout en architectuur is identiek. Maar toch vallen subtiele verschillen op. De entree bij beide complexen verschilt. Dat geldt ook voor de kleuren van panelen bij de ramen, de raampartij boven de entree zelf en de deuren naar de garages. Het niveau van onderhoud verschilt.

Toch lijkt dit wat dun te zijn om grote conclusies aan te verbinden. Maar er is meer.

Kijken we nog wat nauwkeuriger dan vallen meer verschillen op. Ter linkerzijde staan bloembakken met goed onderhouden en levendige planten. Ook hangen er bij meerdere balkons plantenbakken. Ook is het interessant om het verschil te zien in raamdecoratie zoals gordijnen en voorzieningen die op de balkons zijn aangebracht.

Conclusie

Een aantal identieke naast elkaar gelegen appartementencomplexen zijn allen gelegen in een stembureaugebied dat voor betrokken partij zeer interessant is. Toch vertelt de postcode-analyse dat de helft van de appartementen kan worden overgeslagen tijdens de campagne. Nadere bestudering van beide complexen levert inderdaad een beeld op dat, hoewel de complexen er ogenschijnlijk identiteit uitzien, ze toch ander typologie mensen huisvesten. Een typologie in het blauwe deel waarvan de kans groot is dat ze op de bewuste partij zullen stemmen en een typologie in de rode postcode die dat nooit zal doen.